mandag 11. mai 2009

Bardufoss

1.mai helgen var jeg på besøk hos Camilla i Bardufoss. Flyturen oppover tok 2 timer. Det er rart å ha lillesøsteren sin så langt unna. Ikke kunne stikke en tur på Jessheim sammen å kjøpe kake. I 3 år skal hun bo der oppe, i første omgang. Kanskje det blir lengre...! Snufs. Litt trist er det jo da.

Camilla hentet meg på flyplassen, og vi tok en liten sightseeing rundt på Bardufoss, Andselv, Andslimoen, sameskolen og så kjørte vi til Setermoen. Der spiste vi Norges beste pizza (i følge noen kåringer) og den var utrolig god, så jeg skjønner hvorfor den blir kalt det!

På kvelden pyntet vi oss, og dro ut på "byen". Dvs vi fant et utested på Andselv. Arctic Club. Der traff vi to hyggelige gutter; Sondre og Joakim (dvs Joakim var litt full :-)). Vi skulle teste ut det andre utestedet de har på Andselv, og gikk bortover torget til Jokern. Der var det karaokekveld, så musikken var tilrettelagt for det...;-P Mye gamle slagere, med en noe rusten vokal. Haha. Når stedet stengte fant vi ut at det var på tide å reise hjemover...

Lørdag våknet vi til strålende sol. Vi hadde bestemt oss for å reise til Finnsnes og Senja i dag, og kunne ikke vært mer heldig med været. Først skulle vi stoppe i Finnsnes. Det var mye større en først forventet, og hadde en fin gave/godteributikk midt på torget som solgte shave-is. Så vi ble sittende der litt å se på livet. Så kjørte vi over brua og ut på Senja. Vi hadde ikke sett på noe kart, og kjørte litt på må-få. Plutselig så vi et skilt hvor det sto "Husøy 6mil". Vi tenkte at det var litt langt, men vi følger veien litt, og så kan vi heller snu. Etterhvert snevret veien seg sammen, og ble enfeltsvei med møteplasser. To tunneller måtte vi gjennom, og de var så mørke som fy. Landskapet rundt oss var vakkert. Fjell som reiste seg rett opp fra en speilblank fjord. Sola glitret i vannet. Virkelig nydelig :-) Og plutselig etter mange mil (seks antar jeg ;-)) så dukket lille Husøy opp. Da hadde vi kjørt et langt stykke uten et eneste hus, og der lå den lille tettbefolkede øya. Vi kjørte over den blå moloen med alle hendene, og fulgte skiltene mot en kafe. Der spiste vi lunsj, og kom i prat med noen lokale "helter". Det begynte å skye over, og vi vendte nesa hjemover.

Vel tilbake i Bardufoss handlet vi mat og dro til jobben til Camilla for å dusje. Deretter dro vi hjem for å slappe av. Etter å ha spist nydelig lasagne og sett på det som var å se på tv en lørdags kveld, bestemte vi oss for å dra ut igjen. Denne gangen rett på Jokern. Der var også Sondre og Joakim, samt noen andre. Vi ble til det stengte denne kvelden også ;-)

Søndag var min siste dag i nord, og Camilla ville vise meg et par ting. Først dro vi opp på Andsfjellet. Nydelig utsikt over Bardufoss. Deretter kjørte vi til Målselvfossen, en diger foss som visstnok er en ganske stort turistattraksjon. Vel hjemme igjen var det min tur til å lage middag og det ble gratinerte nachos, med bringerbærpai til dessert.

Og som en god avslutning på søndagen, så vant RBK over Fredrikstad (1-0).

Mandag morgen kl 0500 var tid for å stå opp, jeg skulle nemlig rekke 0700-flyet. På Gardermoen sto det en soldat og hentet meg (snille de er :-)) så dro vi på jobb. Ble en litt trøtt dag på kontoret :-P